Saturday, March 13, 2010

The Competition - A Competição


Petit Fours - Chocolate Hazelnut Bomb, Avocado Mousse cake covered in white chocolate, Meringue Lemon pie with Rosemary Shortbread, Vanilla & Chocolate checkered cake covered in fondant and Coconut tuile with Mascarpone and Fig cream.


www.crfa.ca/tradeshows/crfashow/about.asp

The CFRA Show takes place once a year at the Direct Energy Centre and those in the food industry gather to learn about new trends, new products, and kitchen equipment. Chefs from the Food Network can be spotted around, and white coated chefs in their distinct tall hats prepare delicious appetizer size goodies for one to indulge and keep looking for the next drink or food to pop in the mouth. The Escoffier Society of Toronto runs a competition with several categories where chefs can present their professional abilities in any category they choose. From casual lunch to fine dining plated presentations, sugar work to petit fours and the list goes on.

This year, I wanted to take my shot at it and enrolled as a team with another Chef in preparing 3 theme cakes for which we choose nursery rhymes and by myself I took on the challenge in making petit fours. Even if the intention is not to live and breath this competition, every Chef, I am sure of it, desires only one thing….the award. Gold, silver or bronze and the recognition as an award winning Chef!

The last few weeks before the competition, all I could think of was how I was going to accomplish what I signed up for. One day before my Artisan Bread class I sat at a McDonald’s (yes, Chef eat there too once in a while) armed with paper, pen and my thoughts, I jolted down my ideas for every little delicious morsel I wanted to create. I was set for action!

As I mentioned, the theme cakes we choose were nursery rhymes – 4 & 20 Black Birds, Three Blind Mice and Humpty Dumpty. I absolutely loved the cakes we created. For the Birds cake we made a cake to look like a pie, for the mice cake we made it look like a big slab of cheese and for humpty, well, he fell off the wall, so there he was cracked by a wall cake.




When the day came to prepare my petit fours I went back to my notes written at McDonald’s and ready to take on my oven for the challenge. I gathered patience from someplace I wish I knew and I created. Created 5 difference desserts, 9 of each, which had to look exactly the same and I was ready to give up 7 hours before the set up at the Food Show….

…..6 am, Sunday morning I presented myself, plated desserts in hand to set my little creations on the assigned table. Tall hats were busy working around their tables, preparing every plate to look its best, crossing fingers and the occasional `that looks good Chef` comments going in every direction. Then on to help my team member set up our theme cakes. It was what it was….there was no turning back. Between 8 and 10 am our faith was in the hands of a few Chefs du Cuisine as well as Team Canada Captain (of the food Olympics) to judge and decide if this would be a turning point in our careers, the awards.

I didn’t go back until after 2:30 pm as I didn’t want to face the music. The only thing which crossed my mind was, ``so much work for nothing….not nothing, at least I got the experience``. To my surprise I didn’t get one, I got two awards! We had won! Silver for the Theme Cakes and Bronze for my little morsels of love! All the work paid off by a piece of paper and a medals around the neck, which made every winner stand at least a foot taller. I am sure we were all exhausted and sleep deprived but pride was stronger then all that. At that moment it was clear to me that my passion is true, not just an imagination in my head. Food is life and my life is food.

The only thing left is the Gold, but there is always next year!

______________________________________________


O CFRA ocorre uma vez por ano, no Direct Energy Centre em Toronto e todos aquele na indústria de alimentos se reúnem para aprender sobre novas técnicas, novos produtos e equipamentos de cozinha. Chefes com as suas distintas cartolas preparavam guloseimas doces e salgadas para se experimentar e procurar por mais para dar de oferta as nossas bocas. A Sociedade Escoffier organiza competições com várias categorias onde chefes podem apresentar as suas habilidades profissionais em qualquer categoria que escolherem. De almoço informal ate jantares 5 estrelas, do trabalho de açúcar ate petit fours e a lista continua.

Este ano, eu queria levar meu tiro na competição e me inscrevi com uma colega também Chefe na preparação de 3 bolos do tema de rimas de criança e por eu mesma o desafio de fazer petit fours. Mesmo que a intenção não era viver e respirar esta competição, cada Chefe, estou certa disso, deseja apenas uma coisa...O prémio. Ouro, prata ou bronze, e o reconhecimento como um Chefe premiado!

Poucas semanas antes da competição, tudo que eu podia pensar era como eu ia realizar ao que me inscrevi. Um dia, antes de ir para a minha classe de pão artesanal eu sentei-me no McDonald's (sim, Chefes também lá vão de vez em quando) armada com papel, caneta e os meus pensamentos, escrevi as minhas ideias de cada pedacinho delicioso que eu queria criar. Eu estava pronta para a acção!

O dia chegou de começar a fazer os bolinhos...peguei nas minhas notas escritas no McDonald's para desafiar o meu forno. Encontrei paciência (que ate hoje não sei de onde veio) e eu criei. Criei 5 sobremesas diferentes, 9 de cada uma, que tinham de ser exactamente iguais….cansada, eu estava pronta para desistir de 7 horas antes da competição!

As 6 da manhã no dia a seguir apresentei-me, sobremesas em mão para colocar as minhas criações em cima da mesa atribuída. Chapéus altos estavam ocupados trabalhando em torno de suas mesas, preparando cada prato para parecer o seu melhor, cruzando os dedos e os comentários ocasionais “tua comida esta bonita chefe” jogados em todas as direcções. Em seguida ajudei o membro da minha equipe a preparar a mesa das nossas criações de bolos. Entre as 8 e as 10 da manha a nossa fé estava nas mãos de uns poucos Chefes du Cuisine, bem como o capitão da equipa (dos Jogos Olímpicos Alimentares) para julgarem e decidirem se este seria um ponto de viragem nas nossas carreiras, os prémios.

Voltei depois do julgamento para enfrentar a música. A única coisa que passava pela minha cabeça era, `` tanto trabalho para nada...Nada não, pelo menos eu tenho a experiência ``. Para minha surpresa, eu não ganhei um, mas dois prémios! Tínhamos ganhado! Prata para os bolos temáticos e Bronze para as minhas pequenas morcelas de amor! Todo o trabalho valeu a pena por um pedaço de papel e medalhas no pescoço, o que tornava cada vencedor, pelo menos, uma polegada mais altos. Estou certa de que estavam todos esgotados e com privação de sono, mas o orgulho foi mais forte que tudo isso. Naquele momento ficou claro para mim que minha paixão é verdadeira, e não apenas uma imaginação na minha cabeça. Comida é a vida e minha vida é a comida.

A única coisa que resta é Ouro, mas há sempre o próximo ano!

No comments:

Post a Comment